رئيس مجلس التحرير
د.محمد الباز

«نكتة بايخة» تؤكد اتجاه أصالة للمودرن.. أعرف التفاصيل

ستوديو
طباعة

منذ يومين طرحت المطربة السورية أصالة أحدث أغانيها «نكته بايخه» على طريقة الفيديو كليب، لتحقق نجاحا كبيرا متجاوزة في أقل من 48 ساعة الأثنين مليون مشاهد على موقع الفيديوهات اليويتوب، معتمدة فيها على أسلوب المودرن.


«هيوقلك»

اتهجت المطربة أصالة نصري إلى الأغاني المودرن منذ سنوات قريبة، فنجدها في عام 2017 من نفس شهر أغسطس، قدمت أغنية "هيوقلك" على طريقة الفيديو كليب وتبنت فيها أصالة أسلوب المودرن.

 

ومن كلمات الأغنية:" هيقولك إنتى الأولى وكمان الأخيرة، هيقولك إنتى نجمة عالية فى السما، وإنك لقلبه مركبة وإنتى الجزيرة، وإن إنتى حلم عمره وأول فرحته، هيقول كمان وعود ياما حلوة فى الغرام

وإنه يموت من بعدك إنتى يا حرام، هيلف قلبه جوه وردة وليكى يقدمه، هتحسى إنه بين إيديكى عمره سلمه، يومين تلاتة خمسة ستة بس يوقعك، وهتبتدى وياه حكاية هتوجعك».

«مين فينا».. تبين اتجاه أصالة إلى المودرن


في نفس العام طرحت فاجأت المطربة أصالة جمهورها بأغنية أخرى  حملت اسم "مين فينا" جاءت بالاشتراك مع المطرب الشاب محمد الشرنوبي.

 

يممت أصالة في أغنيتها "مين فينا" نحو الشاب الفتاة وقصص الحب المودرن التي يعشيها الجيل الحالي، وتطرقت كذلك إلى الحياة بشكل عام، وأن الإنسان في أشياء منها مسير وليس مخير، وأنه لم يختر اسمه ولا مكانه ولا حياته التي عاشها في طفولته، فجاء في مطلع الأغنية:« مين فينا حدد لون عينيه  .. ويوم ولادته و إسمه إيه ؟، فيه حاجات كده كتير ف الحياه .. موجوده وما نعرفش ليه ، زى قلبى لما دق عند كلمة خير وحق، زى جارى أما ابتسم لى شق سور الغربه شق، زى جامع جنبه نيل  زى دير من ألف جيل ، مش مهم ف أى دين  المهم تكون جميل».

 

إرسل لصديق

التعليقات
ads
ads